انتظار به معناي اين است كه ما بايد خود را براي سربازي امام زمان آماده كنيم ... سربازي منجي بزرگي كه ميخواهد با تمام مراكز قدرت و فساد بينالمللي مبارزه كند، احتياج به خودسازي و آگاهي و روشنبيني دارد...
« بسم الله الرحمن الرحيم »
*اين، آيندهي قطعي شماست
ملت ايران به فضل پروردگار، با هدايت الهي، با كمكهاي معنوي غيبي و با ادعيهي زاكيه و هدايتهاي معنوي ولياللهالاعظم ارواحنافداه خواهد توانست تمدن اسلامي را بار ديگر در عالم سربلند كند و كاخ با عظمت تمدن اسلامي را برافراشته نمايد. اين، آيندهي قطعي شماست. جوانان، خودشان را براي اين حركت عظيم آماده كنند. نيروهاي مؤمن و مخلص، اين را هدف قرار دهند.
بيانات در ديدار جمعي از ايثارگران و خانوادههاي شهدا ۱۳۷۶/۰۵/۲۹
* امروز بايد در جهت حكومت امام زمان(ع) كار و تلاش كنيم
ما كه منتظر امام زمان هستيم، بايد در جهتي كه حكومت امام زمان(عليه الاف التحية و الثناء و عجلالله تعالي فرجه) تشكيل خواهد شد، زندگي امروز را در همان جهت بسازيم و بنا كنيم. البته، ما كوچكتر از آن هستيم كه بتوانيم آن گونه بنايي را كه اولياي الهي ساختند يا خواهند ساخت، بنا كنيم؛ اما بايد در آن جهت تلاش و كار كنيم.
مظهر عدل پروردگار، امام زمان(عج) است و ميدانيم كه بزرگترين خصوصيت امام زمان(عليهالصلاةوالسلام) - كه در دعاها و زيارات و روايات آمده است - عدالت ميباشد: «يملأ الله به الارض قسطا و عدلا».
رابطهي قلبي و معنوي بين آحاد مردم و امام زمان(عج) يك امر مستحسن، بلكه لازم و داراي آثاري است؛ زيرا اميد و انتظار را به طور دايم در دل انسان زنده نگه ميدارد.
بيانات در ديدار مسئولان و اقشار مختلف مردم ۱۳۶۸/۱۲/۲۲
*قبل از فرج، آسايش و راحتطلبي و عافيت نيست!
شما جوانان عزيز كه در آغاز زندگي و تلاش خود هستيد، بايد سعي كنيد تا زمينه را براي آن چنان دوراني آماده كنيد، دوراني كه در آن، ظلم و ستم به هيچ شكلي وجود ندارد، دوراني كه در آن، انديشه و عقول بشر، از هميشه فعالتر و خلاقتر و آفريننده تر است، دوراني كه ملتها با يكديگر نمي جنگند، دستهاي جنگ افروز عالم همانهايي كه جنگهاي منطقه اي و جهاني را در گذشته به راه انداختند و مي اندازند ديگر نمي توانند جنگي به راه بيندازند، در مقياس عالم، صلح و امنيت كامل هست، بايد براي آن دوران تلاش كرد. قبل از دوران مهدي موعود، آسايش و راحت طلبي و عافيت نيست. در روايات، «والله لتمحصن» و «والله لتغربلن» است، به شدت امتحان مي شويد، فشار داده مي شويد. امتحان در كجا و چه زماني است؟ آن وقتي كه ميدان مجاهدتي هست. قبل از ظهور مهدي موعود، در ميدانهاي مجاهدت، انسانهاي پاك امتحان مي شوند. در كوره هاي آزمايش وارد مي شوند و سربلند بيرون مي آيند و جهان به دوران آرماني و هدفي مهدي موعود (ارواحنا فداه) روزبه روز نزديكتر مي شود، اين، آن اميد بزرگ است، لذا روز نيمه شعبان، روز عيد بزرگ است.
بيانات در ديدار مردم قم ۱۳۷۰/۱۱/۳۰
* زمينه ظهور را بايد با حاكميت قرآن و اسلام آماده كرد
انتظار، يعني دل سرشار از اميد بودن نسبت به پايان راه زندگي بشر. ممكن است كساني آن دوران را نبينند و نتوانند درك كنند - فاصله هست - اما بلاشك آن دوران وجود دارد؛ لذا تبريك اين عيد - كه عيد اميد و عيد انتظار فرج و گشايش است - درست نقطهي مقابل آن چيزي است كه دشمن ميخواهد به وجود بياورد.
ما آن وقتي ميتوانيم حقيقتاً منتظر به حساب بياييم كه زمينه را آماده كنيم. براي ظهور مهدي موعود(ارواحنافداه) زمينه بايد آماده بشود؛ و آن عبارت از عمل كردن به احكام اسلامي و حاكميت قرآن و اسلام است... اولين قدم براي حاكميت اسلام و براي نزديك شدن ملتهاي مسلمان به عهد ظهور مهدي موعود (ارواحنافداه و عجلاللهفرجه)، بهوسيلهي ملت ايران برداشته شده است؛ و آن، ايجاد حاكميت قرآن است.
بيانات در ديدار مردم قم ۱۳۷۰/۱۱/۳۰
* اگر به سمت صلاح نزديك بشويم ظهور نزديك خواهد شد
شما مردم عزيز – بخصوص شما جوانها – هر چه كه در صلاح خود، در معرفت و اخلاق و رفتار و كسب صلاحيتها در وجود خودتان بيشتر تلاش كنيد اين آينده را نزديكتر خواهيد كرد، اينها دست خود ماست اگر ما خودمان را به صلاح نزديك كنيم، آن روز نزديك خواهد شد همچنان كه شهداي ما با فدا كردن جان خودشان آن روز را نزديك كردند، آن نسلي كه براي انقلاب آن فداكاريها را كردند، با فداكاريهاي خودشان آن آينده را نزديكتر كردند هر چه ما كار خير و اصلاح دروني خود و تلاش براي اصلاح جامعه انجام بدهيم آن عاقبت را دايما نزديكتر مي كنيم.
بيانات در ديدار اقشار مختلف مردم در سالروز ميلاد خجسته امام زمان(عج) ۱۳۷۹/۰۸/۲۲
* فقط نشستن و اشك ريختن فايده ندارد!
درس ديگر اعتقاد به مهدويت و جشنهاي نيمهي شعبان براي من و شما اين است كه هر چند اعتقاد به حضرت مهدي ارواحنافداه يك آرمان والاست و در آن هيچ شكي نيست؛ اما اين آرماني است كه بايد به دنبال آن عمل بيايد. انتظاري كه از آن سخن گفتهاند، فقط نشستن و اشك ريختن نيست.
بيانات در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نيمهي شعبان در مصلاي تهران ۱۳۸۱/۰۷/۳۰
* ما بايد خود را براي سربازي امام زمان آماده كنيم
انتظار به معناي اين است كه ما بايد خود را براي سربازي امام زمان آماده كنيم ... سربازي منجي بزرگي كه ميخواهد با تمام مراكز قدرت و فساد بينالمللي مبارزه كند، احتياج به خودسازي و آگاهي و روشنبيني دارد... ما نبايد فكر كنيم كه چون امام زمان خواهد آمد و دنيا را پر از عدل و داد خواهد كرد، امروز وظيفهاي نداريم؛ نه، بعكس، ما امروز وظيفه داريم در آن جهت حركت كنيم تا براي ظهور آن بزرگوار آماده شويم. اعتقاد به امام زمان به معناي گوشهگيري نيست... . امروز اگر ما ميبينيم در هر نقطهي دنيا ظلم و بيعدالتي و تبعيض و زورگويي وجود دارد، اينها همان چيزهايي است كه امام زمان براي مبارزه با آنها ميآيد. اگر ما سرباز امام زمانيم، بايد خود را براي مبارزه با اينها آماده كنيم.
بيانات در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نيمهي شعبان در مصلاي تهران ۱۳۸۱/۰۷/۳۰
* بزرگترين وظيفهي منتظران
بزرگترين وظيفهي منتظران امام زمان اين است كه از لحاظ معنوي و اخلاقي و عملي و پيوندهاي ديني و اعتقادي و عاطفي با مؤمنين و همچنين براي پنجه درافكندن با زورگويان، خود را آماده كنند. كساني كه در دوران دفاع مقدس، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدس شركت ميكردند، منتظران حقيقي بودند. كسي كه وقتي كشور اسلامي مورد تهديد دشمن است، آمادهي دفاع از ارزشها و ميهن اسلامي و پرچم برافراشتهي اسلام است، ميتواند ادعا كند كه اگر امام زمان بيايد، پشت سر آن حضرت در ميدانهاي خطر قدم خواهد گذاشت. اما كساني كه در مقابل خطر، انحراف و چرب و شيرين دنيا خود را ميبازند و زانوانشان سست ميشود؛ كساني كه براي مطامع شخصي خود حاضر نيستند حركتي كه مطامع آنها را به خطر مياندازد، انجام دهند؛ اينها چطور ميتوانند منتظر امام زمان به حساب آيند؟ كسي كه در انتظار آن مصلح بزرگ است، بايد در خود زمينههاي صلاح را آماده سازد و كاري كند كه بتواند براي تحقق صلاح بايستد.
بيانات در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نيمهي شعبان در مصلاي تهران ۱۳۸۱/۰۷/۳۰
* معناي انتظار فرج، انتظار گشايش در گرفتاري عمومي بشريت است
معناي انتظار فرج به عنوان عبارة أخراي انتظار ظهور، اين است كه مؤمنِ به اسلام، مؤمنِ به مذهب اهلبيت(عليهم السلام) وضعيتي را كه در دنياي واقعي وجود دارد، عقده و گره در زندگي بشر ميشناسد. واقعِ قضيه هم همين است. منتظر است كه اين فروبستگىِ كار بشر، اين گرفتاري عمومي انسانيت گشايش پيدا بكند. مسئله، مسئلهي گره در كار شخص من و شخص شما نيست. امام زمان (عليه الصلاة و السلام) براي اينكه فرج براي همهي بشريت به وجود بياورد، ظهور ميكند كه انسان را از فروبستگي نجات بدهد؛ جامعهي بشريت را نجات بدهد؛ بلكه تاريخ آيندهي بشر را نجات بدهد.
... انتظار فرج يعني قبول نكردن و رد كردن آن وضعيتي كه بر اثر جهالت انسانها، بر اثر اغراض بشر بر زندگي انسانيت حاكم شده است. اين معني انتظار فرج است.
بيانات در ديدار اقشار مختلف مردم بهمناسبت نيمهي شعبان ۱۳۸۷/۰۵/۲۷
* انتظار حركت است، سكون نيست
انتظار فرج، انتظار دست قاهر قدرتمند الهي ملكوتي است كه بايد بيايد و با كمك همين انسانها سيطرهي ظلم را از بين ببرد و حق را غالب كند و عدل را در زندگي مردم حاكم كند و پرچم توحيد را بلند كند؛ انسانها را بندهي واقعي خدا بكند. بايد براي اين كار آماده بود... انتظار معنايش اين است. انتظار حركت است؛ انتظار سكون نيست؛ انتظار رها كردن و نشستن براي اينكه كار به خودي خود صورت بگيرد، نيست. انتظار حركت است. انتظار آمادگي است... . انتظار فرج يعني كمر بسته بودن، آماده بودن، خود را از همه جهت براي آن هدفي كه امام زمان (عليه الصلاة والسلام) براي آن هدف قيام خواهد كرد، آماده كردن. آن انقلاب بزرگ تاريخي براي آن هدف انجام خواهد گرفت. و او عبارت است از ايجاد عدل و داد، زندگي انساني، زندگي الهي، عبوديت خدا؛ اين معناي انتظار فرج است.
بيانات در ديدار اقشار مختلف مردم بهمناسبت نيمهي شعبان ۱۳۸۷/۰۵/۲۷
* زمينه ظهور درصورت پيروزي ملت ايران آماده ميشود
امروز مسير تاريخ، مسير ظلم است؛ مسير سلطهگري و سلطهپذيري است؛ يك عده در دنيا سلطهگرند، يك عده در دنيا سلطهپذيرند. اگر حرف شما ملت ايران پيش رفت، اگر شما توانستيد پيروز شويد، به آن نقطهي موعود برسيد، آن وقت مسير تاريخ عوض خواهد شد؛ زمينهي ظهور ولىامر و ولىعصر (ارواحنا له الفداء) آماده خواهد شد؛ دنيا وارد يك مرحلهي جديدي خواهد شد. اين بسته به عزم امروز من و شماست، اين بسته به معرفت امروز من و شماست.
بيانات در ديدار مردم قم ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
* زندگي اصلي بشر از دوران ظهور آغاز ميشود
بشريت دارد همينطور اين راه را طى ميكند تا به اتوبان برسد؛ اين اتوبان، دورانِ مهدويت است، دوران ظهور حضرت مهدى (سلام الله عليه) است. اينجور نيست كه وقتى به آنجا رسيديم، يك حركت دفعى انجام بگيرد و بعد هم تمام بشود؛ نه، آنجا يك مسير است. در واقع بايد گفت زندگى اصلى بشر و حيات مطلوب بشر از آنجا آغاز ميشود و بشريت تازه مىافتد در راهى كه اين راه يك صراط مستقيم است و او را به مقصد آفرينش ميرساند؛ «بشريت» را ميرساند، نه آحادى از بشريت را، نه افراد را، مجموعهها را ميرساند.
بيانات در ديدار پژوهشگران و كاركنان مؤسسه «دارالحديث» و پژوهشگاه «قرآن و حديث» ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
برگرفته از:Khamenei.ir